Çay Kanunu Tasarısı Meclis’te: “Üreticiyi köleleştiren uygulama getiriliyor”

AKP "Çay Kanunu'nda Değişiklik" öngören yasa teklifini TBMM Başkanlığı'na sundu. Kanun teklifinin sermaye gruplarının emriyle hazırlandığını belirten Çay Üreticileri Meclisi, "Üreticiyi kendi topraklarında köleleştiren 'Sözleşmeli Üreticiliğin' uygulaması getiriliyor" dedi

Çay Kanunu Tasarısı Meclis’te: “Üreticiyi köleleştiren uygulama getiriliyor”

AKP, çay üretimi ve çay fiyatlarının açıklanmasını da içeren “Çay Kanunu’nda Değişiklik” öngören 15 maddeden oluşan yasa teklifini TBMM Başkanlığı’na sundu. Konuya ilişkin sosyal medya hesabından açıklama yapan Çay Üreticileri Meclisi, kanun teklifinin üreticilerden gizlenerek sermayenin emriyle hazırlandığını belirtti.

Yaş çay fiyatını belirleyecek olan Çay Konseyi’nin yaş çaya hangi koşullarda ve ne şekilde fiyat vereceği konusunun net olmadığını belirten Çay Üreticileri Meclisi, “Çayın geleceğini ‘Ulusal Çay Konseyi’ denen yapılanmanın ağzından çıkacak söze teslim edecek olan bu kanunda ‘Yaş Çay Üreticisi’ yine olmayacak” ifadelerini kullandı.

“Çaykur tasfiye sürecine sokulacak”

Üreticiyi kendi topraklarında köleleştirme uygulaması olan ‘Sözleşmeli Üreticiliğin’ getirileceğinin belirtildiği ifade edilen açıklamada şunlar söylendi:

Bu kanun sözleşmeli tarımı kanunlaştırarak, sermaye gruplarını koruyacak ve üreticiyi kendi toprağında sermaye için ücretli çalışan haline getirecek. Çaykur bu kanun teklifi ile tasviye sürecine sokulacak. Orçay, Karaliçay, Ofçay (Jacobs) gibi sermaye gruplarına peşkeş çekiliyor. Bu nedenle kanun teklifine karşı meclisler olarak eylem takvimi oluşturuyoruz Bu kanun karşısında mücadele edecek tek güç üreticinin örgütlü gücüdür.

Kanun teklifinde geçen bazı maddeler şu şekilde:

• Çay tarım alanları, Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından tespit edilecek; bu alanlar dışında çay tarımı yapılamayacak.
  • Düzenlemeye göre yaş çay alım fiyatı Ulusal Çay Konseyi tarafından belirlenerek ilan edilecek. Yaş çay alım fiyatı, arz ve talep durumu ile üretim maliyetleri dikkate alınarak her yıl hasat dönemi başlamadan önce belirlenecek.
  • Bakanlık, kuru çay üreten işletmelerin ham madde teminini ve pazarlama yöntemlerini dikkate alarak, işletmeleri A, B ve C lisanslı işletmeler olarak gruplandıracak. Buna göre, A lisanslı işletme; “Yaş çay yaprağını işleyerek kuru çay ürünleri elde edebilen ve bunları dökme çay olarak borsada satabilen, kendi ürettiği veya satın aldığı kuru çay ürünlerini kendi paketleme tesislerinde paketleyip tüketiciye arz edebilen” olarak tanımlanıyor.
  • B lisanslı işletme; “yaş çay yaprağını işleyerek kuru çay ürünleri elde edebilen ve bunları dökme çay olarak borsada satabilen gerçek ya da tüzel kişilere ait kuru çay işletmeleri” olarak belirleniyor.
  • Çay alımını sadece A veya B lisansına sahip işletmeler yapabilecek. A veya B lisansına sahip işletmeler ihtiyaç duydukları yaş çayı, ruhsatlı alanda kanunda belirtilen şartlara uygun şekilde üretim yapan çay üreticilerinden veya bu üreticilerin üyesi olduğu üretici örgütlerinden temin edecekler.