“Avrasya Tüneli garanti sözleşmesinin feshi mümkün”

Sözcü gazetesi yazarı Çiğdem Toker, Ulaştırma Bakanlığı ile Avrasya Tüneli’ni yapıp işleten şirket ATAŞ A.Ş. arasında 2011 yılında imzalanan sözleşmeye göre, salgın hastalığın “Mücbir sebep” sayıldığı bu şarta göre sözleşmenin feshedilebileceğini söyledi

“Avrasya Tüneli garanti sözleşmesinin feshi mümkün”

Sözcü Gazetesi Yazarı Çiğdem Toker, Avrasya Tüneli sözleşmesinin koronavirüs salgını dolayısıyla “mücbir sebep” maddesine dayanılarak feshedilebileceğini belirtti. Toker, bugün yayımlanan yazısında “Çalışamayan işçiye günlük 39 TL uygun gören iktidar, vatandaşa harcayacak kaynak arıyorsa, KÖİ sözleşmelerindeki ‘mücbir sebep’ maddesini işletebilir” dedi.

Yap-İşlet-Devret modeli ile ihale edilen ve kâr garantisi verilen ulaşım ve sağlık projelerinin bir kısmında mücbir sebep maddesinin bulunduğunu söyleyen Toker, Avrasya Tuneli projesinde bu maddenin olduğunu hatırlattı.

Çiğdem Toker, yazısında şu ifadeleri kullandı:

Çalışamayan işçiye günlük 39 TL uygun gören iktidar, vatandaşa harcayacak kaynak arıyorsa, KÖİ sözleşmelerindeki “mücbir sebep” maddesini işletebilir… Hemen belirtelim; her sözleşmede “mücbir sebep” maddesi aynı olmak zorunda değil. Bazıları devlete bu olanağı daha rahat sağlıyor. Avrasya Tüneli’ndeki “mücbir sebep” maddesi böyle mesela.

Olmaz ya…diyelim ki; iktidar radikal bir karar aldı. Şirketi değil, kamu çıkarlarını düşünerek bu sözleşmede koronavirüs salgını sebebiyle sözleşmeyi feshetmek istedi. Avrasya Tüneli için bu tercihi kullanırsa, şirkete ve kredi kuruluşlarına yükümlülükleri var. Şirketin araç gelirlerinden alamadığı öz kaynağı ödemek zorunda. Yanı sıra, yatırım için sağlanan finansmanın geri ödemesi bitmemişse, onu da kredi kurumlarına ödemesi gerekiyor. Karşılığında da şirketin yatırımı (yani örneğimizde tünel) devlete geçiyor.

Sözün özü: Bir yanda salgın hastalık yokken bile devletin verdiği trafik garantileri gerçekleşmeyen, bütçeden sürekli dövizle ödeme yapılan projeler, diğer yanda şirketin ve kreditörlerin alacağını bir defada ödeyip hesabı kapatmak.

Kamu için hangisinin yararlı olduğu apaçık ortada değil mi.