DİSK ve Türk-İş’ten çağrı: “İşten çıkarma yasaklansın, en az 15 gün iş durdurulsun, İşsizlik Fonu devreye sokulsun”

DİSK ve Türk İş'in yayımladığı açıklamada ücretli çalışanlara yönelik alınması gereken COVID-19 tedbirleri ifade edildi. Açıklamada işten atmaların yasaklanması, zorunlu olmayan sektörlerde en az 15 gün işin durdurulması ve İşsizlik Sigortası Fonu'nun devreye alınması talepleri yer aldı. Hak iş'ten yapılan açıklamada ise "iş durdurma" talebi yer almadı

Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu (DİSK) ve Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (Türk-İş) ücretli çalışanlara yönelik alınması gereken COVID-19 tedbirlerini açıkladı.

İki konfederasyonun ayrı ayrı açıklamalarla yayımladığı ortak metinde işten çıkarmaların engellenmesi ve zorunlu olmayan sektörlerde çalışmanın durdurulması istendi.

“Çalışma hayatında alınacak bu tedbirler hem salgının yayılmasını engellemek hem de işçilerin ve tüm çalışanların sağlığını ve işini korumak açısından gereklidir. Salgını önleme konusunda kamu otoritelerinin gerek sosyal yaşam için gerekse işyerlerindeki üretim süreçlerini kapsayan iş sağlığı ve güvenliği için aldığı ve alacağı tedbirleri hayati önemde görüyoruz” denilen açıklamada şu talepler yer aldı:

• COVID-19 salgını süresince işten çıkarmalar yasaklanmalıdır. COVID-19 salgınının yeni bir işsizlik dalgasına yol açmaması, işin ve işçinin gelir sürekliğinin sağlanması için COVID-19 ile mücadele döneminde işverenin iş sözleşmesini fesih imkânı askıya alınmalıdır.
  • COVID-19’a karşı mücadele kapsamında zorunlu ve acil mal ve hizmet üretimi hariç olmak üzere, en az 15 gün süreyle, bütün işlerin durdurulması işçilerin korunması ve salgının yayılma hızının önlenmesi için önem arz etmektedir.
  • İşten çıkarılmaların ve işlerin durdurulmasının yol açacağı gelir kaybına karşı İşsizlik Sigortası Fonu kaynakları hızla devreye sokulmalı, işsizlik ödeneği ve kısa çalışma ödeneğinden yararlanmak için işçi açısından gerekli olan koşullar kaldırılmalıdır. Küresel salgın nedeniyle iş ve gelir kaybına uğrayan bütün işçilere işveren, İşsizlik Sigortası Fonu ve devlet tarafından gelir desteği sağlanmalıdır. İşten çıkarılmaların izlenmesi için Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı nezdinde Üçlü Danışma Kurulu bileşimine uygun bir izleme ve denetim mekanizması kurulmalıdır.

Hak İş “iş durdurulsun” diyemedi

AKP iktidarına yakın Hak İş konfederasyonu da DİSK ve Türk İş’in ardından sosyal medyadan işten çıkarmaların yasaklanması ve işçilerin korunmasına yönelik önlemlerin alınması taleplerini içeren bir dizi mesaj paylaştı ancak “COVID-19’a karşı mücadele kapsamında zorunlu ve acil mal ve hizmet üretimi hariç olmak üzere, en az 15 gün süreyle, bütün işlerin durdurulması işçilerin korunması ve salgının yayılma hızının önlenmesi için önem arz etmektedir” talebini dile getirmedi. Oysa üç konfederasyon bir gün önce DİSK ve Türk İş’in yayımladığı açıklamayı ortak metin olarak paylaşmayı konuşuyordu.